Van Nanaimo naar Tofino

26 mei 2019 - Tofino, Canada

We rijden op zondagochtend om 8 uur weg uit Nanaimo. We gaan vandaag het eiland oversteken om in Tofino uit te komen. We verrekken lekker op tijd om alvast de hele dag te kunnen genieten van Tofino, wat echt een heel mooie plaats schijnt te zijn.

We ontbijten niet voor we weg gaan, we besluiten dat ergens onderweg te doen als we een mooi plekje tegenkomen. De zon staat strak aan de hemel, wat een heerlijke dag is het!

We kennen allemaal de bordjes langs de weg van overstekende reeën in de buurt van De Veluwe. Hier zijn doe bordjes er ook in overvloed. Dat dat niet ongegrond is zagen we helaas met eigen ogen. Langs de weg (half op de weg) lagen twee grote reeën naast elkaar. Doodgereden blijkbaar door een vrachtauto want er lag nog eens stuk gril van de auto bij. Vreselijke aanblik, ook niet heel handig dat ik net achter het stuur zat en natuurlijk midden op de weg bijna stil ging staan. Alsof dat nog wat uit zou halen. Extra alert dus weer verder gereden.

Na een uurtje rijden vinden we een droomplek aan het water. Hier gaan we zitten met ons broodje en bakkie koffie. Het water van dit meer is super stil en glad, waardoor de immense bomen spiegelen in het water. Wat is het hier sprookjesachtig. We eten op ons gemakje en genieten met volle teugen van het uitzicht.

De weg naar Tofino is niet best, veel kuilen en wegopbrekingen. We komen rond 12 uur aan in het schilderachtige hippystadje Tofino. Overal surfers en het sfeertje wat daarbij hoort. We voelen ons een jaar of 30 te oud 🤨 want overal jongelui met surfplanken onder hun arm, op een skateboard of gewoon hip doende op straat. Als je hier toch heengaat na je diploma uitreiking wil je nooit meer terug! De sfeer is geweldig. We lopen wat rond en doen allerlei indrukken op. We lopen langs Jamie’s waar we thuis al over gelezen hebben. Een aanbieder van tochten om walvissen te spotten. We besluiten gelijk maar te gaan boeken. Het is schitterend weer en als het vanmiddag kan dan is dat maar in the pocket. Het kan! Om 15 uur vaart nog een boot uit voor een tocht van 3 uur om wildlife te spotten. De tijd die we nog moeten wachten benutten we op een terras.

We worden voor de afvaart in een pak gehesen wat tegelijk bescherming tegen de kou is alsook een zwemvest van enkels tot keel, charming wel, ik lijk wel een Michelinpop. We stappen met z’n 4en aan boord van een snelle zodiak boot (450pk voor de kenners).

We zien onderweg 2 grijze walvissen. Helaas niet zo netjes in een boogje opspringend langs de boot zoals bij Free Willy. Maar we zagen ze, hun ruggen, hun staart, en het water wat als een fonteintje opspoot. We probeerden het vast te leggen maar dat was lastig. We zagen ook zee-otters, zee-leeuwen en arenden. De tocht op zee was geweldig. We klapten met veel geweld op het water nadat we van golven terug kletterden. Zeer onder de indruk kwamen we terug in de haven. De camper stond vlakbij. We besloten even te douchen en om te kleden en daarna ergens te gaan eten in het leuke stadje. We hebben op een gezellig druk terras heerlijk gegeten en reden rond 20 uur richting camping Greenpoint tussen Tofino en Ucluelet in. De camping ligt middenin het Pacifcic Rim National Park. In januari boekte ik deze camping en toen was deze al zo vol dat we onze drie nachten hier moesten verdelen over 2 plekken. Zeer gewild en populair vanwege de prachtige locatie.

Zie voor vervolg volgend verhaal