Feiten en weetjes over onze reis

5 juni 2019 - Nieuwkoop, Nederland

Feitjes en weetjes over onze reis:

We zijn een jaar bezig geweest deze reis te plannen en leuke bestemmingen uit te zoeken. Soms een paar maanden niks en soms zaten we avonden achter elkaar met de kaart en reisgidsjes om de tafel. Wat was alleen de voorpret al een feest.

We zijn heel blij dat we de keus gemaakt hebben van te voren campings te boeken voor de eerste 2 weken. Dit gaf veel rust en gaf ons de ruimte de dag zelf volledig te benutten en niet op te zoek te moeten naar een (mooie) camping. Zo hebben we ook echt de mooiste campings kunnen aandoen die we anders misschien niet gevonden hadden (hoewel bijna alles daar mooi is)  Dit was echt een dikke plus van de voorbereiding.

Wat we een volgende keer anders zouden doen is het niet meer rond rijden, maar aankomst en vertrek op 2 verschillende luchthavens. Nu hadden we echt een beetje rotgevoel tijdens de “terugweg” terwijl die ook prachtig was. Naar ons idee hadden we dat voorkomen door te vliegen op Calgary en dan alle dagen te besteden tot en met Vancouver Island en vanaf Vancouver terug te vliegen. Zou meer rust geven in de rit en sommige plaatsen verdienen gewoon meer dagen. Nu móeten we wel een keer terug om dat uit te proberen 😀.

Ook zouden we ervoor kiezen (elektrische) fietsen te huren bij de camperverhuurder, die we de hele reis bij ons zouden hebben. Elektrisch vanwege de bergen, niet perse vanwege lui. Zo zouden we de camper ook wat vaker kunnen laten staan en met de fiets naar wandelroutes of iets dergelijks rijden. Nu combineerden we dat gelijk met boodschappen enzo... ook prima, maar een volgende keer (daar is ie weer) toch zo proberen.

Als we de campings iets meer hadden geselecteerd op aanwezigheid van wasmachines hadden we met de helft van de kleding makkelijk uit de voeten gekund (en geen overgewicht gehad). Ook zouden we alleen minimale toiletspullen meenemen, want alles maal 1000 is te koop bij Wallmart of andere supermarkt giganten. Zonde van het meeslepen!

Weetjes:

We hebben:

- 3.791 kilometer gereden

- 10 keer getankt, de camper reed op benzine (voor zo’n 800 euro totaal)

- Op 14 campings en in 2 hotels geslapen

- De goedkoopste camping was in Duncan en kostte 19,80 euro per nacht

- De duurste camping was in Victoria en kostte 64,68 euro per nachten

- 1 x even moeten pauzeren omdat de remmen oververhit waren door de bergrit, verder geen problemen gehad

- Ongeveer 100 flesjes water gedronken want het kraanwater smaakte wat naar chloor

- 5 beren, 2 walvissen, heel veel zeeleeuwen, veel zee-otters, 6 rendieren, heel veel eekhoorns en meerdere herten gezien

- Ongeveer 900 foto’s en 50 filmpjes gemaakt

- Door het tijdsverschil, op de heenweg een dagje cadeau gekregen, 11 mei duurde 32 uur!

- In de 25 dagen dat we in de camper waren ongeveer 12 keer het water moeten bijvullen om te kunnen douchen, afwassen en het toilet te gebruiken. Ook het afvoeren van toilet en douchewater deden we net zo vaak. Dat ging super simpel, slangen aansluiten en doorspoelen. Bijna iedere camping had wel een sanidump en een mogelijkheid water bij te vullen.

- Onszelf vast opgegeven  voor “we zijn er bijna”  over een jaar of 10.

- DE REIS VAN ONS LEVEN GEHAD!

Liefs

Erwin en Marjolein

1. Miriam:
    5 juni 2019
    Ohh wat een verhaal! Wel handig om voor de volgende reis alles te weten, maar mooi dat je nu de verbazing en verwondering optimaal hebt meegemaakt!
    Nu weer back to reality.. heel lang en veel slapen denk ik😉