Jasper

16 mei 2019 - Jasper, Canada

We zijn op donderdag vertrokken van de camping in Golden, zoals gezegd een dag eerder dan oorspronkelijk “gepland”. Tussen aanhalingstekens want de campings die geboekt zijn, zijn ook maar een leidraad. We zouden ons verlies nemen als een geboekte camping niet leuk bleek en we door naar de volgende zouden rijden. We waren dan ook verbaasd dat we gewoon geld terug kregen voor de 2e nacht. Perfect!

Het nieuwe plan; alvast een stuk richting Mount Robson rijden waar we vr/zat/zo verblijven. Een rit van 400 km door natuurpark Jasper.  Veel hoge bergen en geen rit die in 4 uur af te leggen is. Mooi dus dat we deze konden opbreken. 100km hier én met onze camper, is even anders rijden dan op de A2.  We rijden niet harder dan max. 90. Soms echter maar 50 vanwege steile bergpassen.

Wat een geweldige natuur zien we onderweg weer🌲. Het landschap veranderd zichtbaar ten opzichte van Banff. We slingeren door valleien en zien de meest machtige bergen om ons heen. We rijden tussen de bergen door en soms klimmen we tot grote hoogte, wat soms doodeng is om de diepte in te kijken. Natuurlijk stoppen we veel en overal waar uitkijkpunten zijn. We maken foto’s met onze toestellen maar bovenal nemen we alles op ons netvlies op. Als we iets niet willen is de hele reis door een camera kijken. Hilarisch genoeg zien we veel Chinezen om ons heen uit de auto of camper stappen, jas uitdoen (soms op plaatsen waar het 5C is, 85 selfies maken, instappen en weer wegrijden. In onze beleving hebben ze dan geen minuut om zich heen gekeken, maar hey de foto hebben ze.

Het gaat voorspoedig en de weg is heerlijk rustig.  We komen langs Colombia Ice-Fields waar we ook stoppen. Het is begin avond en te laat om nog een tour over het ijs te gaan doen. We besluiten door te rijden tot aan Jasper en zo op vrijdag maar een klein stuk te hoeven rijden naar Mount Robson. En dan gebeurt het... de weg is zo goed als leeg, we zien twee auto’s langs de kant van de weg staan met alarmlichten aan. Ik stop (ja zeker ik rij nu ook regelmatig) en dan zien we waar de auto’s voor gestopt waren. Langs de kant van de weg op zo’n 50 meter afstand zat op z’n gemakje een grote beer te grazen. 🐻 Op z’n gemakje zonder zich te storen aan ons ging hij lekker verder met eten. Onze adem stokte, het leek gewoon niet echt. Alsof we in een dierentuin waren en gewoon bij het volgende dierenverblijf waren aangekomen. Ademloos bleven er kijken naar het geweldige dier. Maar we moesten verder want op de vluchtstrook blijven kon ook niet. Zó gehoopt en nu al gezien!

We reden het National Park Jasper uit en kwamen een  camping tegen waar nog een plekje voor ons was. Weer midden in het bos. Ik ging mij steeds beroerder voelen, gelukkig hadden we goed ingeslagen die middag bij een grote drogisterij. Met pillen, neusspray, dampo en strepsels lekker vroeg naar bed. 🤒 (Erwin) ondanks het steeds beroerder voelen was het rijden van Tina Trucker geweldig. Alsof ze nooit anders gedaan heeft. Op de camping met de smalle paden en veel bomen. Met een personen auto achteruit rijden vond Lein altijd erg lastig maar daar was met dit DING niets van te merken. Strak geparkeerd tussen de bomen, zo zijn wij weer gaan genieten van de avond op de camping in de bossen. Heerlijk. Grt Erwin

Liefs