Blue River - Clearwater - Wells Gray National Park

21 mei 2019 - Clearwater, Canada

Zo even een inhaalslag van onze avonturen. We hebben drukke dagen achter de rug met alleen maar leuks. Op maandagochtend vetrokken we, na een heerlijk ontbijtje in de zon, uit Mount Robson. Wat een heerlijke dagen op een evenzo heerlijke camping. We gaan op weg naar Clearwater en laten de Rocky Mountains achter ons. Onderweg stoppen we nog even  om nog een prachtige foto van de besneeuwde berg achter ons ge maken.

Terwijl we de reis aan het plannen waren, hebben we steeds gezegd dat we niet van A naar B rijden maar juist de leuke dingen onderweg mee willen pikken. Zo ook vandaag. Na ongeveer 100km gereden te hebben zien we onderweg een bord waarop een River Safari aangeprezen wordt. Dát gaan we doen! We zijn het er direct over eens en nemen de afrit. Het staat er vol met campers en we proppen ons gevaarte op een van de laatste plekjes. Het is rond 12:30 uur als we ons door (alweer een allerhartelijkst) Canadees meisje, laten informeren over de mogelijkheden. We besluiten om 13:15 uur mee te gaan op een tocht van ongeveer 2,5 uur met een catamaran. We gaan proberen wild life te spotten onderweg. Daarna stappen we nog over op een snelle boot voor ongeveer een half uur. Nadat we zwemvesten aankrijgen en op de boot stappen, glijden we bijna geruisloos over het water. De gids geeft ons leuke informatie over het gebied en de daar levende dieren.

Na ongeveer een uurtje krijgt de gids door dat een andere boot kort daarvoor een beer gespot heeft. De boot vaart die kant op en met alle medepassagiers kijken we vanaf het water muisstil of we de beer in het bos zien. Muisstil omdat beren het meest bang zijn voor de stemmen van mensen. De boot ziet hij als een object en heeft daarvoor geen angst. Omdat de stemmen over het water ver dragen, zijn we dus stil. Na een poosje beginnen er wat mensen driftig te wijzen ... en ja hoor de tweede beer die we zien deze reis is een feit. Hij zit wel wat ver langs de kant en laat zich niet van dichtbij bewonderen. Gelijk heeft ie. Na ongeveer 3 uur keren we terug en stappen op een supersnelle boot. Deze boot leidt ons ook nog een uur rond op het water in een snoeihard tempo. Geweldig! Als we weer in de camper aankomen rond 17:30 uur hebben roodgloeiende wangen. We rijden nog 100km naar de volgende camping.

De camping is gelegen in Clearwater. Het landschap veranderde geleidelijk aan. Weilanden met koeien en paarden hadden we eerder nog niet gezien. De camping was weer schitterend. Midden in het bos en met een bezetting van nog niet eens de helft, heerlijk rustig. We installeren ons, eten even een broodje en vallen daarna om.

Dinsdagochtend worden we wakker met een strakblauwe lucht. We ontbijten weer buiten en trekken de wandelschoenen weer aan. We gaan naar verschillende watervallen kijken in het Wells Gray National Park, waarin Clearwater gelegen is. We rijden ongeveer 40km de bergen in en stoppen bij de eerste waterval. Na een korte wandeling zien en horen we dit prachtige natuurverschijnsel. De hoogte is enorm en het draait in mijn maag als ik over de rand kijk waar we staan. Op de terugweg lopen we langs een eettentje op de parkeerplaats. Belgische wafels en Vlaamse frieten! Geweldig, we nemen lekker een wafel en rijden weer verder. Bij de volgende waterval zien we dat de eerste maar een kleintje was. Wat een geweld, wat een gigantische waterval. We maken een wandeling langs de kloof waar de waterval in uitmond. Op sommige stukken doodeng, want nergens een afrastering en veel steile afgronden. We hebben ook prachtige uitzichten gelukkig.

Na deze wandeling gaan we door naar de derde waterval. Geen grote hoogte maar een brede dit keer. Ook weer prachtig om te zien. In de loop  an de middag zetten we de rit bergafwaarts weer in. We tanken (volle tank doen we een dag of 3 a 4 mee) en halen wat boodschappen. Terug naar de camping waar Erwin de BBQ weer aansteekt. Vandaag gooien we er kip op en eten we heerlijk sla erbij. Na het eten lopen we lekker over de camping naar de rivier. We kijken even naar het mooie avondlicht op de bergen en het water. Morgen laten we deze prachtige plek ook alweer achter ons, we gaan op weg naar  Catch Creek waar we maar 1 nacht zijn. We hebben tot nu toe 1500km gereden en verwachten totaal tussen de 3500 en 4000 te rijden.

Wij gaan nu lekker slapen, jullie worden nu ongeveer weer wakker.

Ik probeer nog wat filmpjes erop te zetten van de watervallen.

liefs

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Karin:
    22 mei 2019
    Oh Lein wat leuk, ik weet precies waar jullie zijn. Die boatsafari zijn wij langs gereden maar helaas niet gestopt...
    Prachtig om te zien hoe de landschappen zich afwisselen he?
    Enjoy 😗
  2. Nadia:
    23 mei 2019
    Wauw!! Klinkt echt geweldig!! Ben jaloers op jullie 🙃 wat een avontuur! Jullie kijken je ogen uit! GENIET!! 😘
  3. Monique:
    23 mei 2019
    Zo super leuk om jullie verhalen te lezen. En prachtige foto's.